dinsdag 15 maart 2016

EMDR

Inmiddels kende ik tientallen mensen die al 'EMDR' gehad hadden, maar ik behoorde nog niet tot de gelukkigen. Mijn halve familie, wat vrienden, buren en bijna álle medeclienten wisten me steeds luchtig te vertellen dat ze 'het' al gehad hadden. En ik hoorde daar dus niet bij. Maar.... ook ík kan nu met trots zeggen dat ik ge-EMDRd heb. Het klinkt ook wel stoer: 
'Ik ben wat moe, van de EMDR' 
' pfff. Heftig hoor, dat EMDR' 
' Vandaag pittige dag, ik heb EMDR'

Het loopt gewoon lekker ofzo..en je krijgt er op één of andere manier veel begrip voor. Mensen maken zich dan zorgen: 'ah. Heftig , gaat het een beetje?' 

Soms krijg je ook een andere reactie. Op de vraag van iemand waarvoor ik hier zit, geef ik als antwoord: voor PTSS, traumaverwerking dus. Waarop werd gereageerd met:

'Ah, was je gelegerd in Afghanistan?'

En om dan te vertellen dat je EMDR krijgt voor iets vervelends uit je jeugd, maakt het toch weer iets minder stoer.

Jammer.

1 opmerking:

  1. Ook zonder legertrauma ben je stoer na EMDR. Je problemen, van welke aard ook, aan durven pakken en daar hulp bij vragen en accepteren, is sowieso al stoer. Kortom: mijn bewondering heb je!

    BeantwoordenVerwijderen