woensdag 31 juli 2019

Vakantieoverpeinzingen


Nu ik al maanden geen ggz-hulp meer heb en dus niet 'hang' aan de hulpverlening, leer ik mezelf kennen én zie ik me óók weer in dezelfde fouten trappen.

Controledrang (hele dag bezig met lijstjes maken), maar wél laten lijken 'hoe los ik ben', dus niet mezelf zijn, dus weer op mijn tenen lopen, dus weer angst om onderuit te gaan, dus lichte paniek om 'door te slaan', in een depressie te raken, in crisis te raken, om opgenomen te worden, mijn gezin kwijt te raken en/of mijn leven te verliezen.

En terwijl dit dagelijks honderd keer voorbij komt in mijn hoofd, kom ik -gok ik- over als gezellig, sociaal, redelijk onbezorgd en wellicht ook wel als grappig. Tenminste: mensen lachen om me. En nee, ik lach mijn problemen niet weg. Soms wel hoor, maar vaak vind ik het ook fijn om grappen te maken. Hobbymatig😬 Ik heb altijd grappen gemaakt, dus er hoeft geen gepsychologiseer overheen dat dit een verkeerde 'coping' is. Ik weet inmiddels het verschil tussen weglachen en humor inzetten om mezelf op de been te houden.

Maar die angst om 'alles te verliezen' is zó ernstig aanwezig dat ik soms denk aan radicale beslissingen. En ik denk dat 'men' dan zal zeggen: 'wat onverwacht', 'Het ging net zo goed'.  En ik denk dan meteen: wat een onzin ook! Waarom zou ík niet meer willen leven? Ik heb toch alles? Leuke man, leuke kinderen, fijn huis, ik help mensen die hulp kunnen gebruiken, ik heb leuke en goede vriendschappen.

En dat ik dit met niemand durf te delen, (maar wel durf te schrijven (en dus tóch deel, maar dan wat in het luchtledige) Maar ook niet echt kán delen. Want: wat moet iemand hiermee? Aan een hulpverlener kan ik het niet kwijt. Want: die heb ik niet. En: wat zou een hulpverlener hiermee moeten? Of iemand anders?

We hebben het wel over dingen natuurlijk. Wat naasten en ik. Maar dit vind ik confronterend. Misschien laat ik het ze lezen. En we zijn momenteel ook bezig met iets. Iets dat ons, als gezin, misschien nog weer wat verder kan brengen. Maar het is wederom een enorme investering. Er wordt dan weer veel gevraagd van ons allemaal. Kunnen we dat aan? Of laat ik alles nu doorsudderen?

Ach, gewoon wat losse gedachten vanaf mijn vakantieadres.

En misschien word ik gewoon gelukkig en 90. Dat kan ook.

3 opmerkingen:

  1. Hee Marijke niet vreemd hoor dat die gedachten over radicale beslissingen er zijn. Ik heb geleerd: als je één keer heel diep hebt gezeten, kunnen die radicale gedachten een volgend keer er heel snel zijn. Net of het veel sneller als oplossing er is....meer aan de oppervlakte klaar ligt om op te ploppen, om naar te grijpen. Zo ervaar ik het tenminste. Maar het is niet dat enorme zwarte gat waar ik toen inzat en dat het er alleen maar was. Ik hoop dat het je helpt dit ook van mij te horen. En dat het er mag zijn. Heel langzaam ben ik er aan gewend geraakt en kan ik denken: oh is het er weer? Dan moet ik goed voor mij gaan zorgen!

    Warme groet, Irma

    ps wat een overdenkingen op zo'n vakantie hè. Weer zo'n herkenbaar ding.....

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Zo herkenbaar dit! Ondanks alle hulp die je in relatief korte tijd gehad hebt, zijn bepaalde gedachten en dingen nu eenmaal niet snel uit je systeem. Voor mij voelt het nog steeds alsof ik uit een 'warm bad ben gehaald en nu in een stortbui sta en heb geen paraplu meer. Nu komt het aan op wat ik aangeleerd heb.

    Het is maar goed dat je dus niet wegregent daar op de camping. Ondertussen neem je wel veel vlieglessen daar zeg...het zelfsturen blijft lastig.

    En ja, men heeft altijd een mening klaar maar staan nooit in jouw schoenen. Ze zouden ze niet passen en al snel vallen! Dus daar kunnen wij dan weer om lachen��

    Wat goed dat je het opengooit, weg met zelfstigma. Respect voor. Die angst ken ik maar al te goed, dagelijks mee te maken. Weet je misschien gaat dat nooit weg, 'moeten' we er alleen mee om leren gaan


    Lieve groet,


    Jennifer

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Lord Bubuza helped me got my girlfriend back after 7 years of breakup. My Ex left me and blocked me on all social media platforms, I was heart broken so I spoke to my friend about it and he told me how lord Bubuza cancelled his divorce with his spell so I contacted lord Bubuza on WhatsApp:: +1 505 569 0396 and told him my problem and he promise to help me with his spell. It was a great shock to me because 16 hours after lord Bubuza finish casting his spell, my girlfriend unblock me and was begging me to forgive and accept her back. Don't give up on your partner because there is a God on Earth that solve problems with his spell and he is Lord Bubuza. Contact him via WhatsApp:: +1 505 569 0396 of via e-mail: lordbubuzamiraclework@hotmail.com

    BeantwoordenVerwijderen