vrijdag 6 december 2019

Tussendoorblogje


(van de week schreef ik dit. I.v.m ziekzijn, nu dus pas gepost)

Ik heb veel te schrijven. Maar of het allemaal zinnig is? Blogwaardig? Geen idee.

Aankomende week start ik met een kortdurend hulpverleningstraject. Niet heel interessant voor jullie... maar is dat het voor mij? Ik vraag het me af. Ik blijk, zonder hulp, óók overeind en in leven te blijven. Ik heb soms mindere dagen, ronduit slechte dagen, maar redelijke dagen staan op de voorgrond.

Beseffen dat ik nog geen jaar geleden aan de grond zat. Ik kwam net uit een gedwongen opname. Had net een boek gepresenteerd. Maar met continu gedachten aan de dood. 

In mijn dossier staat 'chronisch suïcidaal'. Overdreven, vond ik. Compleet de waarheid, zie ik nu. Ik leefde in de ggz. Ik leefde voor de ggz. De ggz wás mijn leven. Ik voelde me altijd 'kut'. Ik wilde altijd 'dood'. En ik vond iedereen tegenwerkend. Al met al: het ging niet heel lekker.

Ben ik nu hele dagen dankbaar? Blij? Gelukkig? Nee. Het hoogst haalbare lijkt: redelijke dagen met soms mooie momenten. Maar: ik ben NIET verward, ik weet wat er thuis gebeurt, waar welk kind zich bevindt (zo ongeveer), ik kook, maak schoon, schreef sinterklaasgedichten en keek zelfs een film. Ik koop GEEN dubbele kledingstukken. Ik zit momenteelin een herstelgroep. Voel me soms enorm slecht om de dag erna te beseffen dat dat gevoel ook weer weg kan gaan. 

Ik maak grappen, kijk en luister veel cabaret. Ik verbaas me over de wondere wereld die 'Twitter' heet. Bekijk een beetje hoe mijn boek loopt.Ik droom te veel over opnames. Ik ben soms vreselijk boos op oud- behandelaren en op mezelf. Ik zoek recepten uit, doe er boodschappen voor en bereid ze dus. Ik geef geld uit aan jurkjes, gadgets en etentjes en vraag me af of het verstandig is. Ik vraag me hardop af of ik nog hulp nodig heb. Enerzijds denk ik: ja! Veel hulp, heel veel hulp, heb ik nodig. 

Anderszijds: wat zoek ik bij de hulpverlening? Wat wil ik nog kwijt? Moet ik niet tevreden zijn met hoe het nu gaat (van best slecht tot best redelijk?)

Nu een vragenlijst invullen waarop ik o.a. mijn hulpvraag moet gaan formuleren.

Benieuwd of ik eruit kom. Uit die vraag.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten