maandag 9 september 2019

Wereld Suïcide Preventie Dag

15. Of was hij 16? Toen een leerling van mij een einde aan zijn leven maakte. Had ik dat kunnen voorkomen?

30 was mijn broertje toen hij een einde aan zijn leven maakte. Had ik dat kunnen voorkomen?

Eind 30, begin 40 waren ze toen ze een einde aan hun leven maakten. Twee jonge moeders. Had ik dat kunnen voorkomen?

30, 20, begin 50, 19, waren ze, 'mijn' kliniekgenoten, toen ze een einde aan hun leven maakten. Had ik dat kunnen voorkomen?

Bovenstaande is 'slechts' een greep van mensen uit mijn omgeving die suïcide, zelfdoding, zelfmoord, wat je wilt, pleegden. En het is niet gelukt om te voorkomen. Mij niet. Maar al die anderen die er (nog veel dichterbij stonden) óók niet.

Vandaag is het Wereld Suïcide Preventie Dag.

Naast 'praat erover’ en 'stel de vraag van je leven' die ik dus heb overgenomen van 113.nl, de site die ik ook gebruik als raadgever als ik met suïcidale mensen via privéberichten op Twitter spreek, zou ik niet goed weten hoe ik zelfdodingen verder kan voorkomen. Terwijl ik dat best zou willen. Want wat laat een suïcide sporen na. En wat had de persoon in kwestie wel niet kunnen helpen.

Want er blijken echt manieren te zijn om het te voorkomen zodat de persoon in kwestie in leven blijft. En het liefst ook nog zo'n prettig mogelijk blijft leven. En er zal heel veel leed bespaard worden bij de de achterblijvers.

Lezen jullie vandaag allemaal mee? Dan kunnen we wellicht wat leren van alle tips en misschien helpen waar nodig.


1 opmerking:

  1. Er wordt veels te weinig echt over gepraat...nog steeds. Tijd voor meer verbinding.
    Mooi voorbeeld deze docu..en helaas heb ik er ook zovele gekend. RIP
    https://www.npostart.nl/de-boeddhistische-blik-my-soul-drifts-upon-a-sea-of-trees/08-09-2019/KN_1709901

    BeantwoordenVerwijderen